T24 Haber Merkezi
Eğitim-Sen Genel Başkanı Kemal Irmak, öğretmenlerin yaşadıkları haksızlıklara dikkat çekerek; ”Mülakat puanlarının KPSS puanlarına nazaran besbelli bir fark göstermesi, bölgesel adaletsizliklerin varlığı, mülakat puanlarının yuvarlanarak verilmesi üzere bulgular, mülakat sisteminin adil ve şeffaf bir yapıda olmadığını ve öğretmen adaylarının bu süreçte önemli haksızlıklara maruz kaldığını somut formda ortaya koymaktadır” dedi.
Eğitim-Sen, sendika genel merkezinde mülakat ve KPSS puanları ortasında farklı puan alan öğretmenlerin yaşadıkları problemlerle ilgili basın toplantısı düzenledi. Basın toplantısında, mülakat puanları üzerinden vilayet ve branş bazlı sunum yapan Eğitim-Sen Genel Başkanı Kemal Irmak, ”Bölgesel farklılıklar, mülakat sonuçlarının standart bir biçimde yapılmadığını göstermekte ve eşitsiz bir uygulamanın olduğunu işaret etmektedir” dedi.
‘’Öğretmen atamalarının daha şeffaf ve objektif ölçütlere dayandırılması gerekmektedir’’
Mülakat sisteminin adaletsiz bir sistem olduğunu tabir eden Irmak, “Mülakat kişi kayırmanın, kadrolaşmanın ta kendisidir. Derhal uygulamadan vazgeçilmelidir’’ dedi. Irmak, “Dosyada yer alan bilgiler mülakat sisteminin şeffaf olmadığını, objektiflikten uzak puanlama metotları ve bölgesel farklılıklar üzere temel problemlerin öne çıktığını göstermektedir. Bu durumun çözülmesi için mülakat uygulamasının büsbütün kaldırılması ve öğretmen atamalarının daha şeffaf ve objektif ölçütlere dayandırılması gerekmektedir’’ diye konuştu.
”Mülakat sisteminde ısrarı anlayabilmiş değiliz”
İktidarın mülakatların kaldırılacağı tarafındaki vaatlerini hatırlatan Irmak, “Her yıl olduğu üzere bu yıl da birçok usulsüzlüğe şahit oluyoruz. İktidar bildiğini okumaya kadrolaşmanın en değerli araçlarından biri olarak mülakatı uygulamaya devam ediyor. Mülakat uygulaması yapılmaya başlandığı birinci günden beri her atama ve imtihanın şaibeli olduğu istikametinde kamuoyunda geniş bir yargı oluşmasına karşın kayırmacılık, torpil, liyakatsizlik ile özdeşleşen, kaldırılmasını her fırsatta lisana getirdiğimiz kelamlı sınav/mülakat sisteminde ısrarı anlayabilmiş değiliz’’ dedi.
”Düşük KPSS puanlı adayların yüksek mülakat puanı alması üzere durumlar kelam konusu”
Irmak, mülakat imtihanına giren öğretmen adaylarının Eğitim-Sen ile paylaştığı puanlamaların tahlilini anlattı. 2 bin 550 mülakat sonucunu verileştirdiklerini söyleyen Irmak, kelamlarına şöyle devam etti:
”Bu tahlil, mülakatlardaki puanlama farklılıklarını somut datalarla ortaya koymakta ve sürecin adil bir halde yürütülmediği argümanların güçlendirmektedir. KPSS mülakat sonuçlarına yönelik önemli çelişkileri ve tutarsızlıkları içermektedir. Kimi öğretmen adaylarının mülakat puanları ile KPSS puanları ortasında bariz farklılıklar olduğu görülüyor. Örneğin, KPSS puanlarına nazaran sıralamaya giren adayların mülakat puanlarının epey düşük verilmesi ya da tam bilakis düşük KPSS puanlı adayların yüksek mülakat puanı alması üzere durumlar kelam hususudur. Bu cins puanlama farklılıkları, objektiflik prensibine aksi düşmekte ve adayların mağduriyetine yol açıyor. Mülakat sonuçlarının evvelden belirlenmiş objektif bir ölçüt üzerinden yapılmadığı istikametinde önemli telaşlar vardı, bunu doğruluyor bu araştırma. Örneğin, 20 Eylül 2024 tarihinde kısa müddetliğine açılan e-devlet sisteminden alınan bilgilere nazaran, kimi adayların sıralamalarının dramatik biçimde değiştiği, bu durumun önemli adaletsizlikler yarattığına dair ispatlar ortaya çıktı”
”İzmir’deki adayların ortalama mülakat puanlarının KPSS puanlarına kıyasla 4,6 puan daha yüksek”
İller ortasında puanlama konusunda büyük tutarsızlık olduğunu söyleyen Irmak, ‘’Örneğin, olduğu, İstanbul’daki adayların ise ortalama olarak 1.7 puan farkla değerlendirildiği net bir halde görülüyor. Evrakta yer alan datalar mülakat sisteminin şeffaf olmadığını, objektiflikten uzak puanlama sistemleri ve bölgesel farklılıklar üzere temel meselelerin öne çıktığını göstermektedir. Bu durumun çözülmesi için mülakat uygulamasının büsbütün kaldırılması ve öğretmen atamalarının daha şeffaf ve objektif ölçütlere dayandırılması gerekmektedir’’ diye konuştu.
”Yüksek KPSS puanına sahip adaylar, mülakatta düşük puan alarak sıralamada geri kalmışlardır”
İngilizce branşında adayların KPSS ve mülakat sonuçlarının ortasındaki tutarsızlığı ortaya koyduğunu belirten Irmak, şöyle konuştu:
”Dosyada yer alan datalara nazaran, birçok adayın KPSS ve mülakat puanları ortasında değerli farklar vardır. Örneğin, Diyarbakır’da 374. sırada yer alan bir adayın KPSS puanı 80,35 iken mülakat puanı 90 olarak verilmiştir. Bu da yaklaşık 9,65 puanlık bir fark oluşturmuştur. Birebir halde Adana, Gaziantep ve İzmir üzere birçok kentte de emsal büyük farklar göze çarpmaktadır. Bu durum, mülakatların objektif kriterlere nazaran yapılmadığına ve haksız bir kıymetlendirme sürecinin işlediğine dair güçlü bir kuşku uyandırmaktadır. Mülakatın yükünün KPSS puanlarına oranla artırılması, düşük KPSS puanına sahip kimi adayların mülakatla birlikte sıralamalarının yükselmesine sebep olmuştur. Örneğin, 9. sıradaki bir aday Ankara’da 87,63 KPSS puanına sahipken, mülakat puanı 91 olarak verilmiş ve sonuç olarak ortalama 89,31 puan elde etmiştir. Buna rağmen, daha yüksek KPSS puanına sahip adaylar, mülakatta düşük puan alarak sıralamada geri kalmışlardır. Mülakat puanlarının KPSS puanlarına nazaran besbelli bir fark göstermesi, bölgesel adaletsizliklerin varlığı, mülakat puanlarının yuvarlanarak verilmesi üzere bulgular, mülakat sisteminin adil ve şeffaf bir yapıda olmadığını ve öğretmen adaylarının bu süreçte önemli haksızlıklara maruz kaldığını somut halde ortaya koymaktadır.’’